Persbericht: Vluchtelingen brengen brief naar de koningin

Aanstaande donderdag brengen vluchtelingen die in kerken in Den Haag en Amsterdam verblijven, lopend een brief naar paleis Noordeinde. Hiermee willen zij hun nijpende situatie onder de aandacht brengen van de koningin.

De uitgeprocedeerde vluchtelingen uit de twee grote steden verblijven al geruime tijd in onzekerheid. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is van mening dat deze groep mensen terug moet keren naar het land van herkomst, maar de vluchtelingen kunnen door allerlei omstandigheden niet terug. Met hun brief hopen zij dat ze in Nederland mogen blijven en dat er een einde komt aan hun uitzichtloze situatie.

“Jaren geleden zijn wij gevlucht voor oorlog, terrorisme en vervolging. En ook al komen we uit verschillende landen, één ding is voor ons allemaal hetzelfde: na een jarenlang verblijf in vluchtelingencentra, zijn we op straat gezet. Sindsdien leven we in tenten, parken en kerken. […] Wij dromen van een normaal leven in een land waar de mensenrechten zijn gewaarborgd. Daarom willen wij graag uw trouwe burger worden,” schrijven de vluchtelingen in hun brief.

De ± 75 vluchtelingen beginnen hun wandeltocht om 14.00 vanaf de kerk aan de Sportlaan 127 te Den Haag. Ze komen rond 15.30u aan bij Paleis Noordeinde. Daar zullen ze hun brief en oranje bloemen overhandigen. Tevens zal het amnestieverzoek dat is opgesteld door Stichting Vluchtelingen van de Straat worden overhandigd.